top of page
Search
  • Writer's pictureasroon Ahan

انواع تیرآهن در بازار ایران


تیرآهن و اشکال آن

تیرآهن از مهم ترین دسته پروفیل های ساختمان به شمار میرود به همین خاطر است که خرید تیر آهن هم دارای اهمیت تلقی می شود . تیر آهن به دو شکل عادی است که با نماد اختصاری I ویا NP درج شده و تیر آهن بال و پر پهن هم با نماد H و یا این که IPB متن می شود که طول و بال و پر آن معادل هست .

قیمت تیرآهن



تیر آهن دسته اولیه معمولی بوده ارتفاعی متساوی ۸۰ تا ۶۰۰ میلی متر دارااست که ولی این جور تیر آهن بیشتر عرضه می شود ومورد به کار گیری ی عموم قرار می‌گیرد . مورد ها استعمال ی این دسته تیر آهن در ستون ها , خرپا ها , نعل درگاه ها , بیم ها , پوشش سقف ها و پل های آشیانه زنبوری است . خرید تیر آهن اساسی است به این دلیل‌که تیرآهن از اساسی ‌ترین پروفیل های ساختمانی است که اکثر وقت ها در پروژه‌های صنعتی نیز کاربرد دارااست .


در هنگام خرید تیر آهن اعتنا فرمائید که تیر آهن به سه صورت تیر آهن IPE ( استاندارد اروپا و کشور‌ایران ) , تیر آهن INP ( استاندارد چین و روسیه ) و همینطور تیرآهن IPB ( بال و پر پهن ) یافت می گردد . تیر آهن IPE و INP ارتفاعی مساوی ۸۰–۶۰۰ میلی متر و تیرآهن IPB ارتفاعی برابر با ۱۰۰–۱۰۰۰ میلی متر دارااست .


تیر آهن معمولی و ولی استاندارد I صورت در جمهوری اسلامی ایران موجود هست . این تیر آهن مبتنی بر استانداردهای اروپا ساخت شده و ضخامت بال و پر آن اثبات هست .


تیرآهن INP

تیرآهن I صورت طبق استاندارهای روسیه و چین ساخته می شود و ضخامت پر و بال این تیر آهن با مسافت دریافت کردن از جان تیرآهن کمتر می شود .


تیرآهن IPB

تیرآهن H صورت یا این که تیر آهن‌های عریض خیس به نحوی میباشند که در آنان ارتفاع بال‌ها نسبت به تیر آهن‌های IPE بیشتر شده‌است .


نکته : نشانه L نشان دهنده سبک بودن تیر آهن و نماد V نشان دهنده سنگین وزن بودن تیرآهن می باشد . مثلا IPBV نشان دهنده ی تیرآهن های عریض وتیر آهن سنگین وزن و IPBL نشان دهنده ی تیر آهن های عریض سبک است .


تیرآهن یک کدام از مهم‌ترین مشخصات و اجزای یک ساختمان است و همانگونه که پیش از این نیز گفته شد , تیر آهن ها داری سه دسته استاندارد جهانی می‌باشند . این استاندارد ها در هنگام خرید تیرآهن بایستی به سمع خریدار رسد .


تیر آهن IPE : این تیر آهن ها در کشور‌ایران و میهن های اروپایی ایجاد می شود و صورت تیر آهن I نظیر است همینطور ضخامت بال و پر های تیر آهن نیز تغییر تحول پذیر نیست .


تیر آهن INP : اکثر زمان ها این تیر آهن ها در بازار های چین و روسیه تهیه و تنظیم و عرضه می شود . این تیر آهن ها I نظیر می‌باشند و هرچه ضخامت پر و بال های این تیرآهن ها نسبت به جان تیر آهن کمتر باشد , ضخامت پر و بال های تیر آهن هم کمتر میشود .


تیر آهن IPB : تیر آهن عریض یا این که پر و بال پهن H صورت است که ارتفاع بال و پر ها نسبت به تیر آهن IPE بزرگ خیس می‌باشد .



وقتی که کلمه و واژه ی لاتین V در کنار اسم تیر آهن قرارمی گیرد به معنای آن است که تیر آهن سنگین است IPBv و هرگاه که سخن L در کنار اسم تیر آهن قرار گرفته باشد بدان معناست که تیر آهن سبک وزن هست .


به طور معمول در سوله های ساخت تیرآهن از دو مدل استاندارد پیروی می‌ شود :


۱ – استاندارد IPE

در خرید تیرآهن , تولیدها کشورهای اروپایی و جمهوری اسلامی ایران بیشتر از این نوع تیر آهن هستند .

۲ – استاندارد INP

تیرآهن هایی که طبق این استاندارد تنظیم و ساخت می گردند بیشتر در میهن چین و روسیه هستند . تعریف تیر آهن‌های آشیانه زنبوری

عامل نام‌گذاری تیرآهن های لانه زنبوری این است که تکوین این تیرآهن ها بعداز عملیات ( برش دادن و مجدد جوش دادن ) و کامل شدن پروفیل به طریق آشیانه ی زنبور و شش ضلعی است . این‌گونه تیرآهن ها در حین خویش , حفره های پوچ ( در جان ) دارا‌هستند که به آشیانه ی زنبور مشابه میباشد . به همین علت به‌این مدل تیرآهن ها آشیانه زنبوری میگویند .


انگیزه از تولید و خرید تیرآهن های آشیانه زنبوری این است که تیر آهن بضاعت و توان خمشی بیشتری را با یک خیز ( تغییر تحول صورت ) تقریبا کم و وزن کمتر در مقایسه با تیر آهن نورد شده ی مشابه به آن تیرآهن تحمل نماید . طول پروفیل ۱۸ را که دارنده ۱۸ سانتی متر طول می‌باشد را می‌توان تا ۲۷ سانتی متر طولانی تر کرد .


محاسن و معایب تیرآهن لانه زنبوری


با دقت به توضیحات داده شده در ابتدا با تبدیل تیر آهن ساده به آشیانه زنبوری مدول دوران و ممان اینرسی بازه تیر آهن بیشتر خواهد شد و هم در گام دوم , ایستادگی خمشی تیر آهن هم بیشتر می‌گردد . در سود یک تیر آهن با طول بیشتر قوی‌تر و هم‌وزن نسبت به تیر آهن حیاتی خوا‌هیم داشت .

در قدم سوم نیز با سبک بودن تیر آهن و کم شدن وزن تیر آهن از حیث اقتصادی هم به صرفه خیس خواهد بود .


در قدم چهارم از دور و بر ها یا این که حفره های تولید شده در جان تیر آهن می‌توان برای عبوردادن لوله های تاسیساتی و برق استفاده نمود . در ساختن تیر آهن های آشیانه زنبوری که سبب ارتقاء طول تیر آهن می شود , می بایست تماما استاندارد رعایت گردد چون در غیر این صورت خریدار با خطر حاد شدن تیرآهن تحت توشه وارداتی مواجه می شود .

خرید تیر آهن یک فرمان حتمی است البته دقت بدین نکات هم دارای اهمیت است .

تقویت تیر های آشیانه زنبوری به امداد خلق مرکب بتن و فولاد : در تیر های آشیانه زنبوری علاوه بر تنش‌های خمشی دارای اهمیت در محل حلقه‌ها تنش‌های خمشی ثانویه نتیجه ها از برش در بازه تولید می‌شود که گهگاه این تنش از تنش‌های کلیدی در تیر بزرگ‌ترند .


این تنش‌ها از عملکرد تیر می‌کاهند و برای رویا رویی با آنها می بایست رینگ های کناری را با ورق مالامال کرد خصوصاً وقتی که از این گونه تیرها به صورت یکسره به کار گیری میگردد در محل توکل گاه‌ها که نیز نیروی برشی و نیز لنگر خمشی دوچندان باشد تنش‌های خمشی به شدت ارتقاء میگردد .


و نیاز به تقویت تیر در‌این محل‌ها هست که از دید اقتصادی قابل توجیه نمیباشد . در‌این پروژه برای تقابل با ضعف در تیر های آشیانه زنبوری خوی مرکب بتن و فولاد سفارش شده‌است .


براین اساس که درون تیر فلزی در نقاطی که تنش‌های ثانویه قابل مراعات هستند از بتن لبریز می گردد و گیرایی رینگ های خالی را به کار تغییر و تحول میدهد و این فرمان مشقت و ایستادگی تیر را ارتقا میدهد و از دید اقتصادی مقرون به صرفه هست .


می‌توان بیان کرد در پروژه‌هایی که اهمیت بالایی ندارند و یا این که اثرات نیروی زمین لرزه در فیض طول آنها چشمگیر نیست و قابلیت و امکان پدیده های له‌شدگی و یا این که اجرای غیر مناسب و بقیه مشخصاتی که درین مقاله اشاره شد نیست تیر های آشیانه زنبوری مقاطع تقریبا قابل قبولی می‌باشند و در شرایطی‌که درین پلیت های تقویتی به صورت با صرفه مصرف شود طرح اقتصادی‌تر به حیث می رسد و نوید بنا های سبک‌تر را به ما خواهد اعطا کرد . https://lnkd.in/eXr5xbm

1 view0 comments
bottom of page